Paşabahçe Vapuru'nun kurtarılma süreci nasıl başladı?
Beykoz Belediyesinin önünde kaderine terk edildi. |
Paşabahçe Vapuru’nun kurtarılma süreci nasıl
başladı ve nasıl sonuçlandı?
2017 yazının
son günlerinde arkadaşım Veysel Bingöl ile çocukluğumuza Paşabahçe Vapuru’na
gittik. Paşabahçe vapurunun içler acısı halini gördük. Sonra 14 Aralık 2017’de Gazeteci arkadaşım Fügen Ünal Şen'in önerisiyle Change org’da ‘Paşabahçe Vapuru
batırılmasın. Anılarımız suya gömülmesin’ imza kampanyasını başlattım. İmza
kampanyası aşağıdaki metinle yayınladım:
“Paşabahçe
vapurunu Beykoz Belediyesi’nin tam karşısında demir kapılarla çevrili bir
iskeleye bağlamışlar. İzinsiz girilmez levhaları koymuşlar. Çocukluğumuza vapurumuza
dönmenin heyecanı ile fotoğraf çekmeye başladım. Az sonra resmi kıyafetli
güvenlik görevlisi yanımıza geldi. Fotoğraf çekmenin yasak olduğunu izin
Paşabahçe'nin ön güvertesindeyim |
1952 yılında
İtalya Toronto’da yapılan 2.5 günde kendi motor gücü ile İstanbul’a gelen ve
İstanbul’da 18 deniz mili hızla Galata Köprüsü'nden, Kabataş’dan Adalar’a ve Yalova’ya seyir yapan Paşabahçe Vapuru sanki 150 yaşındaymış gibi yıpranmış gözümüzün önünde duruyordu.
Heyecan içinde bindiğimiz vapurun, güverte tahtaları içinde otlar fışkırıyor. Birçok
bölümü daha önceki nikâh ve sergi salonu kullanımından dolayı kapalı, o güzelim
açık bej rengi koltuklar, masalar, lambalar ve muhteşem bar artık yok. Girişte
sadece belki en son seferini yaptığı Köprü, Büyükada, Kınalıada, Burgazada
Yalova yazısı duruyor. Hüzünle dolaşıyoruz açık olan yerleri. Heybeliada’ya yanaştığında
Büyükada’dan duyduğumuz güçlü motorlarının sesi artık yok. Ne güzel sesi vardı o
makinelerin.
Sulzer makinesi 3200 beygir gücündeydi |
Paşabahçe
Vapuru’nun en güzel yeri bana göre bacası. Çocukluğumuzda hep onu sorardık. “Hangi vapurun bacasından geçilir?”
diye. Bacasının içinden merdivenle üst güverteye çıkılırdı. Yine çıktık üst
güverte de baca eski ihtişamında fakat güvertenin tahtalarının çivileri yerinden oynamış içinde otlar, çer, çöp çıkmış. Aşağıya düşmemek için dikkatliyiz. Hüznünün
fotoğraflarını çekiyoruz. Çocukluğumuzu arıyoruz. Fakat durum o kadar kötü ki
ağzımızdan laf çıkmıyor. Güvenlik görevlisi, bizim hüznümüzü paylaşıyor eşlik
ederken. Şimdi bu Vapur 6-7 milyon lira bulunamazsa artık burada kalamayıp
dalış sporlarına hizmet için Boğaz’ın serin sularına batırılacak. Belediye
yetkilileri, vapurun batırılması sırasında pas ve korozyondan çevreye zarar
vereceği uyarısı yapan, sivil toplum kuruluşlarına karşın İTÜ den gelecek
raporu beklediklerini söylüyor. Fotoğraflarımızı
çekip çocukluğumuzdan çok az anıları bulduğumuz Paşabahçe Vapuru’na veda edip
bu vapur batırılmasın temennisiyle görevlilere teşekkür edip Beykoz’dan
ayrılıyoruz.
Bir tarih suyun altına gidecek bir
şehir halkı uyuyor.
Paşabahçe
Vapuru için eve gelip İnternet üzerinden kısa bir araştırma yaptığımda
gerçekten çok üzüldüm. Adına beste yapılan herkesin hayranlıkla izlediği bu
vapurun batırılması karşısında İstanbulluların duyarsızlığı beni sarstı. 2008
yılında Mimar, sanatçı, karikatürist Behiç Ak ve arkadaşları tarafından İstanbul 4 numaralı koruma kuruluna Paşabahçe, Fenerbahçe ve Maltepe
vapurlarının korunma altına alınsın başvurusu yapılmış. Kültür ve Turizm
Bakanlığı İstanbul 4 numaralı kurul tarafından 24 Eylül 2008 tarihli 2399
sayılı kararla Paşabahçe, Fenerbahçe ve Maltepe vapurları, kent anılarına
katkıları nedeniyle ‘Korunmaya değer kent dokusu’ ilan edilmişti.
![]() |
Paşabahçe'nin Kent dokusu kararı |
8 Aralık
1972 günü Marmara Denizi’nde seyreden Paşabahçe Vapuru’nda bir doğum olmuş. Heybeliadalı
Deniz Yılmazişler Koğacıoğlu, Paşabahçe Vapurunda doğan ilk kişi olarak olay ve
adı vapurun seyir defterine yazılmış.
Talihsiz bir
olayda yaşanmış Paşabahçe Vapuru’nda Hamit Şengöz’ün abisi 1983’te vapurdan
atlayarak intihar etmiş.
Uçak gemisi yapmaya hazırlanan
Türkiye, Paşabahçe Vapuru’nu batırır mı?
Son söz Paşabahçe Vapuru’na bakmaya yenilemeye
Beykoz Belediyesi gücü yetmiyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından
eskisine uygun restore eder filosuna katar. Ya da İstanbulluların hizmetine
nostalji seferleri ile çıkar. Başka öneri Bahçe serisi üç vapurdan biri
Dolmabahçe hurdaya gitti. Fenerbahçe Koç Müzesi’nde eskisi gibi yaşatılıyor.
Bahçelerin en güzeli Paşabahçe, İstanbulların anılarına dönmesi için neden restore edilip hizmete alınmasın."Uçak gemisi
yapmaya hazırlanan" Türkiye, Paşabahçe Vapuru’nu batırır mı? "
Bu metinle duyurulan imza kampanyasına binlerce İstanbullu katıldı ve imza verdi. Fakat yetkililer bu imzalara ve medyada çıkan haberlere karşılık sessizliklerini korudular. (2017-2018)yılı öyle geçti. Paşabahçe vapuru Beykoz'da bağlı bulunduğu iskelede bakımsızlıktan çürüyordu.
Bu metinle duyurulan imza kampanyasına binlerce İstanbullu katıldı ve imza verdi. Fakat yetkililer bu imzalara ve medyada çıkan haberlere karşılık sessizliklerini korudular. (2017-2018)yılı öyle geçti. Paşabahçe vapuru Beykoz'da bağlı bulunduğu iskelede bakımsızlıktan çürüyordu.
En umutsuz olduğum an
31 Mart
yerel seçimlerinde mazbatası alınan Ekrem İmamoğlu 23 Haziran seçimlerinde
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı olmuştu. Yeni bir soluk ve yeni bir
başlangıç olarak gördüğüm için biraz bekleyerek İBB Beyaz masaya, 4 Temmuz’da ‘Ekrem İmamoğlu’na açık çağrı’ adı
altında bir metni yolladım.
Metinde şunları yazdım:
“Paşabahçe Vapuru'nu kurtarın.
İstanbul’un tarihinin bir parçasının yok olmasına göz yummayın izin vermeyin.
Paşabahçe vapurunu restore edin. İstanbul Paşabahçe vapuru ile daha güzel.”
Bu çağrıya
Şehir Hatları İşletmesi’nden 12 Temmuz’da şöyle yanıt geldi:
“ 04.07.2019 tarih ve 1-180463596871
nolu başvurunuz.
Başvurunuzda yer alan konu ile ilgili
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Hatları. A.Ş ile görüşülmüştür. Görüşme
neticesinde tarafımıza verilen bilgi aşağıdaki gibidir:
Paşabahçe vapurunun ekonomik ömrünü
doldurmuş ve yolcu taşıma hizmetine devam edemeyecek olması sebebiyle 2010 yılında
envanterden çıkarılmıştır. Beykoz Belediyesi’ne satışı gerçekleştirilen
Paşabahçe gemisinin tekrar hizmete sokulması şirketimizce planlanmamaktadır.”
Bu cevap
kampanyada umudumun artık yok olduğu andı.
Peki, umutlar tekrar nasıl yeşerdi.
İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun talimatıyla 28 Ağustos 2019 yılında Adalar’ın
ulaşım sorunlarının masaya yatırıldığı “Adalar Ulaşım Çalıştayı ” Büyükada Anadolu Kulübü’nde toplandı. Toplantı öncesi Şehir Hatları A.Ş
Genel Müdürü Sinem Serhan Dedetaş’a Paşabahçe Vapuru’nun durumunu anlattım ve
vapuru kurtarmalarını istedim. Kendisinden bir randevu talep ettim. Çalıştay
sırasında vapurular yönelik istekler dile getirildi. Mimar ve karikatürist
Behiç Ak, tersanelerin tekrar açılmasını ve vapurların yeniden yoğun olarak şehir hatlarında
çalıştırılmasını dile getirdi. Adalıların istekleri dinlendi. Bu toplantı sonucunda Adalara 24 saat
vapur seferleri başlatıldı.
2017'de Paşabahçe üst güvertesindeyim |
Şehir Hatları A.Ş Genel Müdürü’ne
dilekçe
27 Ekim'de İstanbul Büyükşehir Belediye
Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun Şehir Hatları A.Ş Genel Müdürü Sinem Dededaş’a
verdiği talimat ve daha sonra yoğun çabalar sonucunda söküm ihalesi iptal
edildi. Beykoz Belediyesi ile vapurun şehir hatlarına devredilmesi görüşmeleri başlatıldı.
Beykoz Belediye Meclisi aldığı kararla hibe edilen vapuru tekrar şehir
hatlarına devretti…
18 Eylül
günü Şehir Hatları A.Ş Genel Müdürü Sinem Serhan Dedetaş’a Haliç tersanesinde
makam odasında Paşabahçe vapurunun son durumunu anlattım. Paşabahçe vapurunun kurtarılmasını içeren bir
dilekçe verdim. Ayrıca, 2017’den beri yaptığım mücadele, imza kampanyası, basında
çıkan haberleri Paşabahçe vapurunun içine girdiğimden çektiğim fotoğrafların ve
vapurun hikayesini içeren bir dosyayı sundum. Sinem Serhan Dededaş beni duyarlılıkla
dinledi. Gereğini yapacağını belirtti. Aradan bir aydan biraz fazla zaman
geçti.
Paşabahçe vapuru için hurdaya çıkma ve sökümü ihalesi açıldı.
23 Êkim’de İlan. gov.tr’de 4 Kasım 2019 saat 16.00’da İstanbul Liman
Başkanlığı tarafından ‘TÜRK BAYRAKLI PAŞABAHÇE İSİMLİ GEMİNİN BULUNDUĞU YERDE
SATIŞI VE SÖKÜM BÖLGESİ DIŞINDA SÖKÜMÜNE DAİR İHALE ‘ ilan yayınlandı.
Paşabahçe
Vapuru’nun batırılmasından vazgeçilmiş. 1990’da tıpkı Dolmabahçe vapuru gibi
yok olmasına, sökülmesine, hurdaya çıkmasına, jilet olmasına karar verilmişti.
Yeniden imza kampanyasını güncellemek gerekiyordu. Öyle de yaptım. Bu sefer ‘Paşabahçe Vapuru kurtarılsın, tarihi
değerimiz yaşatılsın.’ İmza kampanyası başlattım. Yedi bine yakın imza
toplandı.
Müjdeli haber geliyor
İmza kampanyasını duyan ve bu mücadeleyi yakından izleyen eski dost' Bir Boğaziçi Efsanesi Vapurlar' belgeseline imza atmış belgeselci ve film yönetmeni Cengiz Özkarabekir, Ekrem İmamoğlu'na ve üst düzey belediye yetkililerine Paşabahçe vapurunun kurtarılması taleplerini iletti.. 

Paşabahçe
vapurunu, şehre yeniden kazandırılması için verdiği talimatla İstanbul’a kazandıran,
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’na çok teşekkür ediyorum. Konuyu anlattığım ve hep desteğini gördüğüm Şehir Hatları
İşletmesi Genel Müdürü Sinem Dedetaş’a çabaları için çok teşekkür ediyorum.
Change.org’ta imza kampanyasına katılan,
destek verenlere, konuya yakın duyarlılık gösteren medya çalışanlarına,
Paşabahçe vapurunun hurda olmasını
istemeyen tüm dostlara ve İstanbullulara, çok teşekkür ediyorum.
İ
Sebat ettiniz, mücadele ettiniz ve başardınız. Hepimiz adına şimdi teşekkür etmekten ve tabii imza talebinize yanıt vermekten başka hiç bir şey gelmemiş demek ki elimizden. Duyarlılığınız ve istikrarınız için tekrar teşekkürler.
YanıtlaSil